خداوند متعال همراه هر انساني يک ملائکه و يک جن را قرين و همدم قرار داده، که ملائکه وي را به خير و نيکي القاء کرده و جن نيز او را به شر و گناه وسوسه مي کند.

در صحيح مسلم از ابن مسعود روايت شده که رسول خدا صلي الله عليه وسلم فرمود: «ما منکم من احدٍ إلاّ و قد وکّل به قرينه من الجنّ و قرينه من اللائکة».

يعني: کسي در ميان شما وجود ندارد که يک قرين و همدم از جن، و يکي از فرشته همراه نداشته باشد. عرض کردند: اي رسول خدا آيا همراه شما هم وجود دارد؟ فرمود: «و إياي، و لکن الله أعانني عليه فأسلم فلا يأمرني إلاّ بخير» يعني: آري، ولي خداوند مرا ياري کرده، و تسليم شده، پس جز به خير و نيکي مرا فرمان نمي کند. مسلم: 4/2168 شماره 2815 . ‏

و در قرآن آمده است: «وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ» (زخرف 36).

‏يعني: هر كس از ياد خدا غافل و روگردان شود، اهريمني را مأمور او مي‌سازيم، و ‏چنين اهريمني همواره همدم وي مي‌گردد (و گمراه و سرگشته‌اش مي‌سازد). ‏

در آيه اي ديگر آمده است:‏ «وَقَيَّضْنَا لَهُمْ قُرَنَاء فَزَيَّنُوا لَهُم مَّا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ» (فصلت 25).

يعني: ‏(ما براي آنان همنشينان (زشت‌سيرتي از جنّ و انس) ترتيب داده‌ايم (و اين ‏دوستان تبهكار، ايشان را از هر سو احاطه مي‌كنند و افكارشان را مي‌دزدند و چنان ‏بر آنان چيره مي‌شوند) كه كار دنيا و آخرت را در نظرشان مي‌آرايند.‏

دکترعمر سليمان اشقر در کتاب "عالم الملائکة" مي گويد: «شايد ملائک قرين و همدم غير از فرشتهاي باشد که مأمور ثبت و ضبط اعمال انسان است، بلکه خداوند فرشتهي قرين را براي هدايت و ارشاد و تحريک انگيزههاي خير نزد انسان مي­فرستد.قرينِ فرشته و قرين جن به نوبت تأثير خود را بر انسان القاء مي­کند، جنّي به شر و بدي فرمان مي­دهد، و ديگري او را بر انجام خير و نيکي تشويق و ترغيب مي نمايد. از ابن مسعود رضي الله عنه روايت شده که رسول خدا صلي الله عليه وسلم فرمود: «إنّ للشيطان لمة بابن آدم، و للملک لمة، فأمّا لمة الشيطان فايعاد بالشرّ، و تکذيب بالحقّ، و أمّا لمة الملک فايعاد بالخير و تصديق بالحق، فمن وجد من ذلک شيئاً فليعلم أنّه من الله، و ليحمد الله، و من وجد الأخري فليتعوّذ بالله من الشيطان الرّجيم، ثم قرأ: « الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَاء وَاللّهُ يَعِدُكُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلاً وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» (بقره 268). يعني: همانا شيطان و فرشته هركدام با انسانها پيوندي دارد. پيوند و ارتباط شيطان با آدم اين است كه او را وعده شر (مانند كفر و فسق و ظلم) داده و وي را به تكذيب حق وسوسه ميكند و رابطهي فرشته با آدم اين است كه او (انسان) را وعده­ي خير و نيكي (مانند نماز و روزه) مي­دهد، و براي پذيرفتن حق (مانند تصديق خدا و رسولانش) آماده­اش مي­كند. هركس (در نفس خود) آنرا (يعني القاي ملائک براي انجام خير) را يافت (يعني ملائك وي را به خير القاء نمود و او آنرا احساس كرد)، بداند كه آن از طرف خداوند است (که ملائک را امر نموده تا وي را به خير الهام نمايد)، و بايد خدا را (بخاطر اين نعمت) سپاس گويد، و هركس غير از اين را يافت (يعني وسوسه شيطان را)، از شيطان مطرود پناه به خدا بگيرد. بعد رسولخدا صلي الله عليه وسلم اين آيه را تلاوت كرد كه ميفرمايد: شيطان شما را (به هنگام انفاق مي‌ترساند و) وعده تهيدستي مي‌دهد و به انجام گناه شما را دستور مي‌دهد، ولي خداوند به شما وعده آمرزش خويش و فزوني (نعمت) مي‌دهد. و خداوند (فضل و مرحمتش) وسيع (و از همه چيز) آگاه است.ترمذي (2914).

ابن کثير بعد از بيان اين حديث گفته: «ترمذي و نسائي در کتاب التفسير سنن خود از هناد بن سري روايت کردهاند، و ترمذي گفت: اين حديث حسن و غريب است، و حديث أبي الأحوص يعني: سلام بن سليم است... »».

به حديث بعدي توجه کنيد تا با نحوه­ي رقابت قرين جني و فرشته­ي قرين در كشاندن انسان بسوي خود، آشنا شوي. حافظ أبو موسي از حديث ابو الزبير، و او از جابر رضي الله عنه نقل كرده و ميگويد: رسولخدا صلي الله عليه وسلم فرمود: هر گاه انسان براي خواب به رختخواب رفت، يك فرشته و يك شيطان براي رسيدن به نزد او مي شتابند. فرشته ميگويد: خاتمه روز تو به خير باشد و شيطان ميگويد: خاتمه­ي روز تو بد باشد. اين انسان اگر لحظات قبل از خواب را به ياد و ذكر خدا سپري كند تا اينكه خواب بر وي غلبه كند و چشم هايش بسته شوند، فرشته شيطان را از آنجا مي راند، و در طول شب او را محفاظت مي كند.

هرگاه انسان بيدار شد، يك فرشته و يك شيطان براي رسيدن به نزد او مي شتابند. فرشته مي­گويد: روز خود را به خير و نيکي آغاز كن، و شيطان مي گويد: روزت را با بدي و گناه آغاز كن. اگر انسان بعد از بيدار شدن دعاي مخصوص بيدار شدن: (الحمد الله الذي احيا نفسي بعد ما اماتها و لم يمتها منامها، الحمد لله الذي يمسک التي قضي عليها الموت و يرسل الأخري إلي أجل مسمّي،. ..الخ) را بخواند، فرشته شيطان را مي راند و در طول روز او را حفاظت مي كند.

يعني: خداوند را سپاس ميگويم كه مرا بعد از مردن (خواب) زنده كرد، و مرا در خواب مرگ نداد. خداوند را سپاس كه آن کس را كه اجلش فرا رسيده، و كسي را كه اجلش فرا نرسيده تا وقت اجل مهلت مي دهد. سپس خدا را سپاس ميگويم كه زمين و آسمان را نگه داشته، اگر زمين و آسمان از جاي خود حركت كنند، جز خداوند هيچ كس آنها را نميتواند نگاه دارد. خدا را سپاس بخاطر اينكه آسمان را از افتادن بر زمين نگاه مي دارد.بعد از اين دعا، شيطان را طرد ميکند، و از آن انسان محافظت ميکند. «ابن حبّان اين روايت را با معني نقل کرده، به شماره 2362 موارد» امام حاکم آن را در (1/548) روايت کرده، و آن را صحيح دانسته، و امام ذهبي موافق اوست، و رجال آن موثوق است.

اين روايات ما را به انجام كارهاي نيک و خير كه موجب اصلاح نفوس، و باعث نزديك شدن به فرشته مي­شوند تشويق مي­كنند. زيرا نزديك شدن به فرشتگان فوائد زيادي را براي ما به ارمغان دارد، همان‌گونه که حديث: «رسول خدا صلي الله عليه وسلم با سخاوت­ترين انسان بود، و در رمضان و موقع ديدار جبرئيل بيش از هر وقت سخاوتمندتر بود...»بيان­گر تأثير ديدار رسول خدا صلي الله عليه وسلم  با جبرئيل است که در ماه رمضان به منظور تعليم قرآن نزد ايشان فرود مي آمد.

 

ارشادآنلاین
سایت حوزه علمیه امام ابوحنیفه(رح)دزک
مژده به اهل سنت
افتتحاح سایت ارشادآنلاین
سایت اهل سنت وجماعت شهرستان سراوان

موضوعات مرتبط: ملائکه وجن وانسان ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 10 اسفند 1387برچسب:ملائکه -جن -انسان, | 10:45 | نویسنده : عبدالوارث ملازهی |

صفحه قبل 1 صفحه بعد

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • کینگ بلگ